03.03.
2023 r.
SPORTOWY KLUB MODELARSKI
w Bobrownikach
uzyskał
"Zezwolenie na operacje wykonywane
w ramach klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego"

 

 W dniu 3 marca 2023  r. Sportowy Klub Modelarski w Bobrownikach otrzymał z Urzędu Lotnictwa Cywilnego zezwolenie na operacje wykonywane w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego.
Z numeracji zezwolenia wynika, że jesteśmy dziewiątym klubem który takie zezwolenie otrzymał.

Kopia otrzymanego zezwolenia poniżej.
 

   


Wielka to dla nas radość, ale również większe obowiązki.
Po uzyskaniu powyższej zgody, Sportowy Klub Modelarski w Bobrownikach jest odpowiedzialny za nadzór nad członkami organizacji i zapewnienie, że:
  1. zrzeszeni piloci są informowani o warunkach i ograniczeniach określonych w zezwoleniu wydanym dla ich organizacji;
  2. zrzeszonych pilotów wspiera się w osiąganiu minimalnego poziomu kompetencji wymaganych do obsługi zdalnie sterowanego modelu latającego w bezpieczny sposób oraz zgodnie z warunkami i ograniczeniami określonymi w zezwoleniu;
  3. Sportowy Klub Modelarski w Bobrownikach podejmuje odpowiednie działania w przypadku uzyskania informacji, że pilot modelu latającego wykonujący operacje w ramach klubu lub stowarzyszenia nie spełnia warunków i nie przestrzega ograniczeń określonych w zezwoleniu oraz, w razie konieczności, informuje o tym Urząd Lotnictwa Cywilnego;
  4. Sportowy Klub Modelarski w Bobrownikach udostępnia, na wniosek Urzędu Lotnictwa Cywilnego, dokumentację wymaganą do celów nadzoru i monitorowania.

W związku z powyższymi wymogami informujemy wszystkich członków Sportowego Klubu Modelarskiego w Bobrownikach, że zrzeszeni w SKM Bobrowniki piloci będą informowani o warunkach i ograniczeniach wydanych dla naszej organizacji głownie poprzez naszą witrynę internetową, zatem wszyscy członkowie Sportowego Klubu Modelarskiego w Bobrownikach winni być zarejestrowani na naszej witrynie, a każdorazowe odwiedziny winny być poprzedzone logowaniem się.

Wszystkich, którzy zamierzają kiedykolwiek korzystać z naszego lotniska modelarskiego informujemy o minimalnych wymaganiach stawianych pilotom i użytkownikom naszego lotniska, a mianowicie:

  1.  Wszyscy piloci bezzałogowych statków powietrznych winni posiadać aktualne "Potwierdzenie rejestracji operatora"
  2.  Wszyscy piloci bezzałogowych statków powietrznych winni posiadać aktualne "Potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu" minimum kategorii A1/A3
  3.  Minimalny wiek samodzielnego pilota bezzałogowego statku powietrznego - 18 lat.
  4.  Maksymalna wysokość lotu na naszym lotnisku modelarskim - 300 m AGL
  5. Operacje przy użyciu modelu latającego w ramach Sportowego Klubu Modelarskiego w Bobrownikach wykonuje się z zachowaniem co najmniej warunków określonych w rozdziale nr 5 wytycznych nr 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 9 czerwca 2021 r.
  6.  Piloci winni posiadać i stosować aplikację "DroneRadar"

oraz prosimy o zapoznanie się z "Regulaminem użytkowania lotniska modelarskiego Sportowego Klubu Modelarskiego: Link do regulaminu >>>

 Dla ułatwienia posługiwania się aplikacją "DroneRadar" zamieszczamy krótką instrukcję jak się nią posługiwać

 

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym rozporządzeniem UE 2019/947 i Wytycznymi nr 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dotyczącymi sposobu wykonywania operacji przez bezzałogowe statki powietrzne (BSP) każdy lot BSP należy poprzedzić zgłoszeniem lotu do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PANSA) poprzez system teleinformatyczny, aplikację „DroneRadar”.

Dzięki dokonanemu przez nas zgłoszeniu inni użytkownicy przestrzeni powietrznej mają informację, kto i w jakim obszarze lata.
Najprościej tłumacząc, dzięki aplikacji widzę i jestem widziany w przestrzeni powietrznej.
Aplikacji DroneRadar należy używać zgłaszając każdy lot na obszarze Polski, bez znaczenia, na jaką wysokość i odległość polecimy.
Dotyczy to jednak przestrzeni powietrznej, zatem przy lotach w budynku takiego wymogu nie mamy.

Nie funkcjonuje to jeszcze aż tak dobrze więc nie możemy zaufać aplikacji w 100%.
Poprzez aplikację możemy otrzymać również ważne komunikaty i polecenia, np. o obowiązku natychmiastowego lądowania.

Po pobraniu aplikacji i uruchomieniu jej wprowadzamy nasze dane.

Na ekranie aplikacji, po prawej stronie kliknij w kategorię w jakiej chcesz latać klikając w „OTWARTA”. Z rozwijanej listy wybierz kategorię lotu (OTWARTA, SZCZEGÓLNA, CERTYFIKOWANA),

Jeżeli wybrałeś „OTWARTA” z rozwianej listy wybierz podkategorię (A1, A2, A3), następnie maksymalną masę startową BSP (<0,9 kg, 0,9 – 25 kg) oraz suwakiem maksymalną deklarowaną wysokość lotu AGL. Po wybraniu podkategorii pojawi się zestaw ikon określających, gdzie można latać w danej podkategorii. Obecnie, ponieważ nie ma jeszcze na rynku dronów z określoną klasą, należy odczytywać obrazek z opisem "BEZ KLASY (NO CLASS)"

Jeżeli wybrałeś „SZCZEGÓLNA” z rozwijanej listy wybierz: Tryb zezwolenia (STS (standardowe scenariusze w tym także krajowe NSTS), LUC (dla posiadaczy certyfikatu LUC), Zgoda ULC (dla misji zgłoszonych do ULC według wskazanych własnych warunków i opisem ryzyka)  Klub modelarski (jeśli wykonujemy loty w ramach takiego klubu), maksymalną masę startową (<0,9 kg, 09 – 25 kg, 25 – 150 kg) oraz suwakiem deklarowaną maksymalną wysokość lotu AGL

Po wybraniu powyższych parametrów można rozpocząć zgłoszenie lotu, czyli Check-In. Kliknij w przycisk u dołu ekranu, a następnie „Pierwszy Check-In”. Wpisujemy swoje dane i czekamy na kod sms. Uwaga, jeśli masz konto założone w systemie Pansa UTM, system wymusi zalogowaniem się tymi danymi.

W tym miejscu należy wypełnić dane do zgłoszenia lotu – raz wprowadzone będą zapamiętane przy kolejnych lotach, zatem jeżeli dane ulegają zmianie to należy je aktualizować.

Wypełniamy następująco:

  • Wybór Misji – możemy wybrać tylko wtedy, gdy przygotowaliśmy na dany dzień misję w serwisie PANSA UTM, czyli przede wszystkim loty w przestrzeni kontrolowanej lotniska cywilnego. Zatem najczęściej pomijamy tą informację.
  • Numer rejestracyjny Operatora UAS – w tym polu należy wpisać NUMER OPERATORA uzyskany na stronie drony.ulc.gov.pl podczas rejestracji profilu operatora, czyli ten ciąg znaków zaczynający się do POL bez myślników
  • Numer identyfikacyjny Pilota – tak, w tym miejscu należy wpisać NUMER PILOTA uzyskany na stronie drony.ulc.gov.pl podczas rejestracji profilu pilota. Nawet osoby, które nie muszą przechodzić żadnego szkolenia, uzyskają ten numer przy niezatwierdzonym profilu pilota.
  • Typ RPAS – tu chodzi o wpisanie dwuliterowego skrótu typu BSP.
    Będzie to:
    - wielowirnikowiec, podamy skrót MR od mulirotor.
    - samolot, szybowiec podamy AC (aircraft),
    - helikopter HC (helicopter).
    Uwaga, oficjalne skróty dla samolotów i helikopterów to A i H, ale w Dronreradar należy wprowadzić dwuliterowy skrót typu bezzałogowego statku powietrznego.
  • Informacje dodatkowe – można tu wpisać nazwę modelu BSP, np. DJI Mini 2, ale pole to nie jest wymagane.
  • Start za x minut – wskazanie, za ile nastąpi start. Należy wziąć pod uwagę konieczne czynności przedstartowe.
  • Deklarowany czas lotu – od 5 do 180 minut.
  • Kod ICAO transpondera – od 2023 roku nowe BSP o masie od 250 g będą musiały posiadać transponder, obecnie niewiele dronów go posiada.
  • Zezwolenie na prezentowanie swoich danych innym użytkownikom aplikacji – nieobowiązkowa deklaracja wyświetlania numeru telefonu przy znaczniku lotu. Podanie numeru może ułatwić komunikację, gdy ktoś wykonuje loty w pobliżu.

Następnie poprzez przycisk "Wyślij" dokonuje się zgłoszenie naszego lotu do służb PANSA.

Uwaga:

Na górze ekranu aplikacji "DroneRadar" wyświetlają się kolorowe „kółeczka”: czerwony, żółty, zielony,

Jeśli u góry aplikacji wyświetla Ci się kolor czerwony to raczej na pewno, nie możesz tu latać.
Kolor żółty należy sprawdzić jakie warunki musimy spełnić żeby wykonać legalny lot.
Kolor zielony możesz latać.
Zawsze po kliknięciu w „sygnalizację świetlną” u góry ekranu możemy przeczytać jakie strefy powietrzne tu są i jakie warunki należy spełnić do wykonania lotu.

Po wykonaniu lotu należy zakończyć zgłoszenie.
Aby zakończyć zgłoszenie
lotu klikamy ponownie „Check-In”, a następnie „Zakończ Check-In”.

Szczegółowa instrukcja obsługi aplikacji "DroneRadar" pod adresem:    https://droneradar.eu/blog/droneradar-2-instrukcja-obslugi/

 Przy opracowywaniu powyższej strony korzystano z następujących witryn internetowych: https://dronajmij.pl/;https://www.dronemwprawo.pl/

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx